Din webbläsare stöds ej. För bästa upplevelsen rekommenderas en nyare version eller en annan webbläsare.
För att ge dig bättre service använder vi cookies. Genom att fortsätta på sidan godkänner du vår användning av cookies.

Dags att ta upp båten och förbereda den inför vintervilan? Här kommer några handfasta tips och saker att tänka på inför vintern! 

Rengöring upptagning

När du tagit upp båten så är det bra att rengöra båten direkt, innan smutsen sätter sig ordentligt. 

  • Börja med att skölja av båtens botten med en cleaner. Arbetet går lättare när sjögräs och snäckor fortfarande är blöta.  

  • Tvätta resten av båten med ett vanligt båtschampo som inte löser upp och tar bort befintligt vax. Många väljer dock att vaxa sin båt redan på hösten för att minimera arbetet på våren. Då kan man välja ett starkare rengöringsmedel, ofta kallat cleaner, för att ta bort gamla vaxrester innan man påför nytt vax.     

Töm båten

  • Töm båten på dynor, mattor, kapell, flytvästar och andra fuktsamlare, så minskar du risken för mögel och dålig lukt. Om dynorna måste förvaras i båten ska de lämnas stående & med gott om fuktslukande torrbollar.  

  • Töm kyl och skafferi på allt som kan locka till sig ohyra.   

  • Glöm heller inte att tömma båten på alla värdesaker så som livflotte, flytvästar, GPS och annan elektronik som bör förvaras hemma

Pallning av båt

Det finns många sätt att förvara sin båt på land men de allra vanligaste är att man förvarar motorbåtar på trailer, bockar eller stöttor. För segelbåtar är stöttor eller vagga det vanligaste. 

  • Hur du än stöttar din båt är det viktigt att all vikt hamnar på kölen. Stöttor, sidorullar, bock-stöden är bara där för att hålla balansen. 
     
  • Om du använder stöttor är det viktigt att alltid sätta en säkerhetskätting eller lina mellan stöttorna på respektive sida!

Konservering av motor och drivlina

  • Byt motorolja och oljefilter (endast 4-taktsmotorer). Tips! Varmkör motorn det sista du gör innan båten plockas upp. Då blir motoroljan lättflytande och lätt att suga upp med oljebytarpumpen. Ersätt sedan oljan med ny och fräsch olja för bästa korrosionsskydd när motorn ska stå i dvala. 

  • Har du en inombordsmotor bör du spola igenom sjövattensystemet med glykol för att förhindra frostsprängning samt att korrosions-skydda kylkanalerna. För att få igenom glykolblandningen genom din motor är det vanligt att använda sig av en spolmuff som man väljer utifrån hur motorns kylvattenintag ser ut. Tänk på att motorn behöver nå sin arbetstemperatur för att termostaten ska öppna, och släppa igenom glykolblandningen genom hela motorn. Kör därför motorn med sötvatten tills termostaten öppnar!  

  • Har du en utombordsmotor behöver kylsystemet bara köras igenom med färskvatten. Det är viktigt att du har motorn rakt ned, då rinner allt vatten ur motorn och ingen frostsprängning kan uppstå. En del väljer även att köra igenom motorn med glykolblandning för dess korrosion- och frostskyddande egenskaper i kylkanaler m.m.

  • Byt alltid växelhusoljan på hösten (gäller både inombordare och utombordare). Är oljan bärnstensfärgad är riggen tät, är den mjölkig betyder det att du på något sätt fått in vatten i växelhuset. Börja med att byta oljan så undviker du att det står oljeblandat vatten i växelhuset och korroderar känsliga delar under vintervilan. Ett vanligt fel när man fått in vatten i växelhusoljan är att man glömt att montera en ny oljepluggspackning. Vi rekommenderar dock alltid att man kontaktar ett varv som kan kontrollera att växelhuset är tätt om oljan är mjölkig!  

  • Fetta in alla rörliga delar på motorn, reglage och styrning samt båtens alla smörjnipplar. Använd en fettspruta för att få in ordentligt med fett.

  • Spaya med antikorrosionsspray på alla elektroniska kontakter & komponenter. 

  • Ta loss impellernfetta in den & förvara den i en plastpåse. 

  • Demontera propeller & smörj in propelleraxeln med fett. Sätt en plastpåse över axeln och ta hem propellern.

  • Bränsletanken ska helst vara helt tom eller helt full för att minska risken för kondens. Vid förvaring av dagens bränsle som innehåller etanol så ska ALLTID en bränsletillsats tillsättas om bränslet står i mer än 2 veckor.  

  • Batterierna ska lämnas fulladdade med minuspolen bortkopplad. Har man möjlighet så är det bra att underhållsladda sina batterier under vintern. 

Vattensystem 

  • Se till att inget vatten blir ståendes i båten. 

  • Töm, varmvattenberedare, pumpar, kranar, slangar på vatten. 

  • Öppna alla genomföringar till hälften, då rinner allt vatten ur ”kulan” som sitter i bottenventilen.  

  • Se till att septiktanken är tom innan båten tas upp, när den väl är på land skall toasystemet köras igenom med en glykol speciellt anpassad för vattensystem. Denna glykol är skonsam mot toalettsystemets packningar & backventiler. 

Täckning av båten

  • Se till att ha en täckställning av god kvalitet, som klarar vind, regn & snö. Tänk på att minimera vindfånget men ändå behålla en bra lutning så att regnvatten och snö åker av. 

  • Täck din båt med en presenning som passar dig och din båt. Vi har en uppsjö av presenningar, allt från tunga 400g/m2 presenningar som är extremt slitstarka & håller i många år till 160g/m2 presenningar som är avsevärt mycket lättare att hantera men kommer behöva bytas ut med jämna mellanrum.

    Tips! Behåll gärna din gamla press och lägg den nya överst. Då kommer kondensen som uppstår på insidan av presenningen hamna mellan presenningarna och du slipper att det blir fuktigt på insidan.   

    Tänk på att inte försluta presenningen helt. Låt det vara en öppning i för och akter så frisk luft kan strömma in under presenningen. På så sätt minimerar du risken för att mögel uppstår. Förankra heller aldrig presenningen i båtens stöttor eller bockar. Om det blåser tillräckligt mycket finns det en risk att stöttorna eller bockarna rycks bort. 

Stöldskydd & säkerhet 

  • Besök båten ofta! Men framför allt när det snöar eller blåser mycket. Borsta av eventuell tung snö eller vatten som tynger ner presenningen.

  • Lås motorn ordentligt med ett godkänt motorlås.  

  • Plocka bort växelhuset samt motorkåpan för att göra motorn mindre intressant för tjuven.  

  • Om du förvarar båten på trailer, palla gärna upp trailern på bockar. Det gör det svårare för tjuven att köra i väg med trailern samt att hjulen inte får en ensidig belastning under vinterhalvåret.

Vi har allt du kan tänkas behöva inför båtupptagningen och vinterförförvaringen och hjälper gärna till med fler tips för att trygga din båt i vinter! Välkommen in!

 

Produkten har lagts i din varukorg Visa varukorgenTill kassan